The Value of Everything: Making and taking in the global economyThe Value of Everything

 

18.05.2018

 

Økonomen Mariana Mazzucato har netop udgivet “The Value of Everything”, som er en efterfølger af hendes bog The Entrepreneurial State, hvor hun udforsker henholdsvis den private og offentlige sektors rolle I entreprenørskab. Hendes nye bog bygger videre på dette tema, men går i denne omgang i dybden med økonomiske værdiskabelse.

 

Mazzucato hævder, at da økonomien blev udviklet, kom dens værdi til at blive set i lyset af dens nytteværdi og sådan har det været siden. Hvis noget var ”nyttigt nok” til at folk ville betale for det, var det værdifuldt. Som bogen forklarer, forstås værdi nu som pris. Hvis noget kan styre en pris, eksempelvis hvis der er et marked for det, anses det for at tilføre værdi til økonomien. Men det har konsekvenser.

 

Bagsiden er at andre ting, der klart producerer værdi, ikke bliver målt korrekt. Et selskab som Google tilbyder sine tjenester i bytte for data og annoncevisninger, snarere end at opkræve en pris pr. Søgning. Så selvom det bidrager med en stor værdi til økonomien, bliver det stort set ikke målt. Den offentlige sektor undervurderes også, fordi dens bidrag er svær at kvantificere i prisbetingelser. Det fører til antagelser om, at den private sektor gør tingene bedre.
The Value of Everything stiller igennem hele bogen skarpt på denne problematik og hvordan vi burde redefinere vores syn på værdiskabelse.

 

Kilde: Make Wealth History 

Sociale Entreprenører i Danmark (SED)| Tlf. 40 11 86 40 | Email: mail@socialeentreprenorer.dk | CVR-nr. 34147981