Socialøkonomiske virksomheder - drivkraften bag innovation og iværksætteri i breddeidræt i Storbritannien

 

Af Svend Elkjær, grundlægger af Sports Marketing Network, England

 

"First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win".
Mahatma Gandhi

 

Der findes omkring 70,000 socialøkonomiske virksomheder i Storbritannien, og et stigende antal af dem er engageret i breddeidræt. Mange arbejder med idræt for at engagere sig med befolkningsgrupper, der normal finder det vanskeligt at tilpasse sig de lidt 'stive' forhold indenfor idrætsforeningerne og andre bruger idræt som et værktøj til løse samfundsproblemer. Fra uddanelse af unge, der er faldet ud af systemet til aktivering at ældre der 'falder hen' i plejehjemmene.

 

Et par eksempler: Startet af tidligere Liverpool- og Wales-fodboldspiller, Kelly Davies, MBA, Vi-Ability provides opportunities for people of all ages to develop skills by offering training, work experience and qualifications in commercial sports management.
Lær mere på www.vi-ability.org

 

Oomph Wellness blev startet af 26-årige Ben Allen og på få år er Oomph vokset til at have 40 ansatte og have 700 plejehjem som klienter og er nu UK's largest provider of fun, inclusive and effective exercise classes for older adults.
Lær mere på www.oomph-wellness.org 
I begge tilfælde så disse to iværksættere et behov som traditionelle 'statslige' organisationer og idrætsforeninger ikke havde set og var for vanetænknende til at kunne løse.

 

Ja, Kelly og Ben er selvstartere, og specielt i starten havde de meget store problemer med at få deres 'community sports enterprise' op at stå, men nu vinder de priser og præmier for deres arbejde og resultater.

 

Der er stigende fokus på, selv indenfor regeringscirkler, at med forandringer i folks livstil og brug af teknologi er at den tradionelle idrætsforening ikke altid er innovativ nok til at kunne engagere og aktivere folk. Derfor er der nu stor fokus på alternativer.

 

Dette har også lagt stort pres på kommuner og specialforbund som nu skal vise deres vilje og evne til at vise mere innovation. Det er noget som mange af dem finder det meget vanskeligt at gøre!

 

Regeringen har lige lanceret en større konsulteringsproces om hvordan 'idrætslandskabet' skal se ud, og der er ingen tvivl om at socialøkonomiske virksomheder kommer til at spille en stigende rolle i udbudet af idræt og fysisk aktivetet i det britiske.

Sports Marketing Network

Da jeg lancerede Sports Marketing Network www.smnuk.com i 2006 var formålet primært at hjælpe idrætsforeninger til at blive ledet bedre, men gennem årene har vi, i stigende grad, arbejdet med disse community sports enterprises. Det er et utroligt spændende arbejde, og i september lancererer vi så et 'specialforbund' for disse skæve' udbydere: Sports Enterprise Connections - the Network for entrepreneurs delivering sport and physical activity in the community.

 

I Danmark har Idrættens Analyseinstitut lanceret Idan Forum, som styrker netværksdannelse, formidling af viden og erfaringsudveksling på tværs af de mange aktører i den brede idrætssektor.

 

I dagene 7.-9. december arrangerer Idan Forum studietur og konference med dialog om innovation i breddeidrætten i Londons olympiske by. Studieturen vil have særlig fokus på de mange socialøkonomiske virksomheder og non-profit-aktører, der myldrer frem i den britiske sportssektor. Den 8. december inviteres de til deltage i konferencen ’Enterprise and Collaboration in Community Sport in London’, som arrangeres af Sports Marketing Network i selve kæmpeskulpturen ArcelorMittal Orbit, der er vartegn for Londons olympiske park.

 

Hvis du er interesseret i medlemskab eller vil ide mere om Idan Forum, så kontakt projektleder Martin Hedal: martin.hedal@idan.dk
Svend Elkjær kan du kontakte via svend@smnuk.com

 

Svend Elkjær

Om Svend Elkjær
Svend Elkjær er uddannet på Copenhagen Business School og efter en karriere i medieverdenen i Danmark, bl. a. på Dagbladet Børsen, flyttede han til England. Her arbejdede han sig op til ledende stillinger, indtil han startede Sports Marketing Network, baseret på hans erfaringer som frivillig in en rugbyklub.
Han arbejder nu over hele UK og hjælper med at udvikle innovation og socialt iværksætteri indenfor breddeidræt.


Sociale Entreprenører i Danmark (SED)| Tlf. 40 11 86 40 | Email: mail@socialeentreprenorer.dk | CVR-nr. 34147981