Sociale iværksættere kan genetablere den tabte tillid til medier

 

07.05.2018

 

Ashoka har netop lanceret rapporten "The Bottom-Up Media Revolution", som viser, at selv som polarisering, virksomhedskonsolidering og eroderende tillid til medierne truer med at skade demokratiet, så er der sociale iværksættere, der arbejde hårdt på reparere det.

 

Ashoka har samarbejdet med Center for Social Impact for at forstå det nye medielandskab, der skabes af sociale iværksættere. De sociale iværksættere arbejder tæt sammen med deres lokalsamfund for at løse problemer, der spænder fra ondsindede disinformation eller kapring af medier til falske formål til mangel på veluddannede lokale journalister, og lokale borgeres begrænsede muligheder for offentligt engagement.

 

Rapporten, der er basseret på en dybdegående analyse af 50 Ashoka Fellows, hvis primære mål er at løse problemer forbundet med medier, viser de fem overordnede mål, som forener deres arbejde og de forskellige tilgange, de anvender for at nå dem.

 

De fem overordnede mål er:
- At Forbedre infrastrukturen og miljøet inden for medierne
- At Forbedre rapporteringsstandarder for at styrke journalistikens kvalitet
- At sikre at medierne er et middel til civilt engagement
- At gøre medierne til bæredygtige virksomheder
- At øget mediekendskab ved at give offentligheden et forskelligt og repræsentativt indhold.

 

Hele dette arbejde er med til at lægge grundlaget for at skabe stærkere tillid mellem samfund og medier.

 

"The Bottom-Up Media Revolution" fremhæver flere eksempler på, hvordan de sociale iværksætteres unikke tilgang kan være med til at imødegå de udfordringer som nutidens medier står over for.
Rapporten er resultatet af et forskningssamarbejde mellem University of Michigan og Ashoka. Fordi mange af de 3.500 såkaldte Fellows (sociale iværksættere), som Ashoka vælger og støtter, arbejder i mediesektoren, sidder organisationen på en guldgrubbe af data om forandringsskabende innovationer på medieområdet.
Gennem forskningen har Ashoka observeret en fantastisk mangfoldighed. Ashoka har således identificerede sociale iværksættere fra 22 lande, som arbejder i over 30 lande for at etablere uafhængige, lokalt relevante medieløsninger.
Men Ashoka har også fundet mange ligheder. For eksempel forsøger 84 procent af de innovatører, man har studeret, at styrke og opfordre publikum/læsere blive at blive forandringsagenter.
Det betyder, at de tilbyder publikum nye muligheder for at skabe indhold - snarere end blot at være forbrugere af indhold - og derefter bruge dette indhold til at ændre deres lokalsamfund.

 

Læs rapporten her 

 

Kilde: Forbes 

Sociale Entreprenører i Danmark (SED)| Tlf. 40 11 86 40 | Email: mail@socialeentreprenorer.dk | CVR-nr. 34147981