SocialGoodStories

 

SocialGoodStories er en københavnsk socialøkonomisk virksomhed med den mission ”at fremme social forandring gennem enestående varer og deres historier”.

 

SocialGoodStories fokuserer på salg af gaver og knytter an til hele symbolikken omkring gaver, der jo forbindes med noget særligt. SocialGoodStories
Når vi giver gaver, giver vi også opmærksomhed, og vi vil gerne give meningsfulde gaver til dem, vi holder af – gaver, der huskes.
Virksomhedens koncept er indbygget i navnet SocialGoodStories: Alle gaver kommer fra producenter, hvis primære mål er at skabe sociale forandringer i deres lokalområde eller rundt om i verden, så deres historier er i den grad værd at fortælle, og produkterne er naturligvis af højeste kvalitet – som gaver vil vi gerne give det særlige og det bedste.

 

Inddragelse af kunderne
”Du kan ændre verden – én gave ad gangen”, som det hedder med en af firmaets gode one-liners: Kunden inviteres til at støtte producenternes arbejde ved at købe det lækre produkt og får samtidig mulighed for at blive klogere på historien bag og få indsigt i en mangfoldighed af forskelligartede sociale projekter og opgaver.

 

Kunderne inviteres også til på en let måde at donere direkte til udvalgte projekter – projekter, som virksomheden selv investerer i.

 

Endelig kan kunden blive en del af en ’Social Good Story’ ved at abonnere på nyhedsbrevet, følge virksomheden på Facebook og Twitter og lade sig inspirere af de gode sociale historier.

 

Virksomheden benytter således meget professionelt de sociale medier i markedsføring og salg, og hvis man gerne vil høre mere om overvejelserne bag dette, kan man på YouTube finde et oplæg af Riccardo Adragna, grundlæggeren af SocialGoodStories.
Oplægget blev holdt på et af KBH+ Netværkets månedlige Energishot.
Se oplægget her 

 

De gode historier
Som forbrugere er vi blevet vant til, at der knyttes en historie til mange produkter. Historier sælger, og nogle af dem er sikkert både sande og gode. Men meget få handler om sociale nyskabelser eller har baggrund i et engagement i verden, hvor pengene er et middel og ikke et mål.

 

SocialGoodStories’ varesortiment på webshoppen omfatter gaver til interiør og køkken, delikatesser (olivenolie, marmelader, tørrede tomater, kaffe, honning osv.), vin og øl, bøger og tasker – som nævnt i høj kvalitet, men det helt særlige er historierne.


Ved hvert produkt præsenterer en appetitvækkende rubrik hovedtrækkene i historien bag. Appetitvækkende fordi man får lyst til at gå på opdagelse: Mafiafri marker – hvem har lige hørt om det! Men så søger man videre og læser om organisationen Libera Terra. Og om vinproducenterne, der vil repræsentere en social model, der inkluderer respekt for naturen og mennesket. Eller det aktuelle projekt i den frivillige organisation Play31, der vil uddanne fredsambassadører i Sierra Leone gennem ”fodbold for forsoning”. Man bliver simpelthen klogere på verden og varm om hjertet ved mødet med de gode historier om engageret socialt entreprenørskab!

 

Manden og historien bag SocialGoodStories
Riccardo Adragna er født og opvokset i Palermo, er dansk gift og har boet i Danmark i 10 år. Riccardo Adragna
Han har en kandidatgrad i statskundskab med sig fra Italien, men har både i sit hjemland og her arbejdet hovedsageligt med salg, og han er god til det (siger han selv).
Han er den fødte sælger (siger andre om ham). Samtidig har han altid ønsket at bruge sine talenter i en større helhed og til fælles bedste, så i november 2011 startede han SocialGoodStories. 
Med baggrund i sine erfaringer ser Riccardo Adragna det som en vigtig social opgave at hjælpe de socialøkonomiske virksomheder med at sælge deres produkter – salgsdelen er som bekendt ikke altid disse virksomheders stærkeste side. Sammenhængende hermed er det en stadig opgave at finde produkter fra hele verden, der kombinerer høj kvalitet med en unik fortælling om socialt engagement.

 

SocialGoodStories har ca. 200 produkter i sit sortiment, men kun en brøkdel er til salg i webshoppen.
Det skyldes først og fremmest mangel på tid til at præsentere varerne og udbygge webshoppen.
Hovedsalget ligger inden for firmagaver, hvor der er et stort udviklingspotentiale, og her arbejder Riccardo Adragna med direkte markedsføring og salg.
Han laver selv alle opgaver i virksomheden med hjælp fra frivillige, og økonomisk løber den rundt, giver ikke underskud, hvilket er som man kan forvente det af et forholdsvis nystartet firma - med en indehaver, der foreløbig er nødt til at have fast lønarbejde (som sælger!) 3 dage om ugen.
Virksomheden er indtil nu et enkeltmandsfirma, men det skal ændres, da det er vigtigt for Riccardo Adragna, at SocialGoodStories kan blive en registreret socialøkonomisk virksomhed.

 

Udviklingsplanerne
Udover fortsat at udvikle på det nuværende forretningskoncept har Riccardo Adragna et ønske om at inddrage et arbejde med truede unge i den socialøkonomisk virksomhed. I foråret forsøgte han derfor at komme med i Den Sociale Kapitalfonds Social StartUp program og nåede til finalen med 10 virksomheder, men blev ikke en af de 5 udvalgte i denne omgang.
Planerne for arbejdet med de unge er at inddrage dem som praktikanter i firmaet og oplære dem som sælgere.
Da SocialGoodStories som nævnt satser på markedet for firmagaver, giver oplæringen af de unge også god mening i forhold til deres senere mulighed for at få job.

 

Socialøkonomi og netværk
SocialGoodStories er med i Askovfondens KBH+ Netværk, og Riccardo Adragna er også med i kontorfællesskabet der.
Han sætter pris på den mulighed, det giver for sparring, og fremhæver, at netop socialøkonomiske virksomheder kan udnytte og have glæde af taktiske partnerskaber, fordi de ikke er konkurrenter.

 

Fakta om Social Good Stories
Lageradresse: c/o CS Logistics ApS, Valseholmen 15-17, 2650 Hvidovre
Tlf: 53 57 67 39
Email: info@socialgoodstories.dk
Web: www.socialgoodstories.dk
Facebook  
Twitter  
Opstart: November 2011
Virksomhedsform: Enkeltmandsfirma - vil arbejde på at blive registreret socialøkonomisk virksomhed.

Sociale Entreprenører i Danmark (SED)| Tlf. 40 11 86 40 | Email: mail@socialeentreprenorer.dk | CVR-nr. 34147981