Rapport fra Social Enterprise World Forum 2018

 

17.09.2018

Social Enterprise World Forum 2018

Social Enterprise World Forum 2018 blev afholdt i Edinburgh 12-14. september. Sociale Entreprenører i Danmark (SED) deltog for første gang, og her følger et par indtryk fra konferencen.

 

Af Per Bach, Sociale Entreprenører i Danmark

 

Internationalt samarbejde er vigtigt, hvis socialøkonomiske virksomheder skal vokse som felt og skabe større positiv forandring og effekt. Derfor forsøger SED at give et lille bidrag til at øge opmærksomheden i Danmark på det store og meget spændende arbejde, der foregår internationalt indenfor feltet. Det er anledningen til at vi også har prioriteret at deltage i SEWF i år.

 

The best of social enterprise - overcoming challenges, changing lives Social Enterprise World Forum (SEWF) blev i år afholdt for 11. gang i smukke omgivelser i Edinburgh i Skotland.
Mere end 1400 delegerede fra 47 lande deltog i konferencen – ca. halvdelen af deltagerne kom fra lande uden for Storbritannien, så der er virkelig tale om en international konference, hvor masser af viden og best practice eksempler på socialøkonomiske forretningsmodeller. Konferencen er en fantastisk mulighed for at netværke og skabe kontakt til ligesindede og internationale samarbejdspartnere.
I det hele taget er SEWF et kæmpe setup som kræver stor planlægning, og som kun er muligt i kraft af store samarbejdspartnere og sponsorer som PwC, SAP, British Council og Johnson & Johnson.

 

Selve konferencen var et overflødighedshorn af oplæg og debatter i Plemum, workshops og mindre debat sessions og Masterclasses om forskellige emner omkring socialøkonomiske virksomheder.
Der var samtidig et udstillingsområde med 40 udstillere, heri blandt konferencens sponsorer som brugte lejligheden til at vise, hvordan de samarbejder med socialøkonomiske virksomheder. For PwC og Johnson & Johnson´s vedkommende handler det bl.a. om at købe ind fra socialøkonomiske virksomheder og få dem ind i forsyningskæden.
Begge virksomheder har, sammen med en række andre store virksomheder, indgået en aftale "Buy Social Corporate Challange" om samlet at købe ind hos socialøkonomiske virksomheder for 1 milliard pund (8,3 milliarder kr.) inden 2020.
For SAP´s vedkommende har virksomheden lavet aftale om at være hovedsponsor og samarbejdspartner med SEWF de næste 3 år og tilbyder i den forbindelse et gratis såkaldt MOOC (Massive Open Online Course) for sociale iværksættere. Kurset udbydes fra januar 2019, men man kan tilmelde sig allerede nu på linket her

 

Udover selve konferencen har der i år været afholdt en række ekstra aktiviteter i forbindelse med SEWF:

 

Akademisk konference
Konferencen satte fokus på den effekt den akademiske verden har på udviklingen af socialøkonomiske virksomheder. Den blev afholdt på New Caledonia University i Glasgow og havde ca. 100 deltagere.

 

Zero Waste & Zero Carbon Symposium 
Til sidste års SEWF i New Zealand, blev det klart at mange socialøkonomiske virksomheder arbejder med forskellige former for miljøproblematikker. Samtidig er der et stort behov for at gøre noget aktivt på miljøområdet for at ændre business as usual. Samtidig erdetogså klart, at hvis vi skal skabe et CO2 neutralt og affaldsfrit samfund kræver det at socialøknomiske virksomheder arbejder sammen med hinanden og sammen med lokale myndigheder. Derfor blev der afholdt en særlig konference for de socialøkonomiske virksomheder
Til denne konference deltog 40 repræsentanter fra lokale myndigheder, virksomheder der arbejdermed best practice modeller og globale løsninger.

 

Young Talents Programme
Med PwC som sponsor har SEWF i år kunnet tilbyde unge mellem 16-24 i et 5 dages Young Talents Programme.
Programmet har kørt 10.-14. september med workshops og sociale aktiviteter samt deltagelse i SEWF debatter. 100 unge, som er ansat i eller på anden måde involveret i socialøkonomiske virksomheder har mulighed for at deltage i programmet. De unge er primært kommet fra Skotland og resten af Storbritannien, men der har også været enkelte pladser til unge fra andre dele af verden. Både SEWF og PwC anerkender vigtigheden af at indvolvere unge i udviklingen af socialøkonomiske virksomheder. De unge har også været virkelig engagerede og i øvrigt været rigtig gode til at provokere og udfordre de ellers noget ældre deltagere i SEWF.

 

Studieture
Der blev dagene op til konference afholdt studieture til socialøkonomiske virksomheder i engelske og skotske byer.

 

Det mest bemærkelsesværdige ved konferencen var de mange fantastiske og fascinerende eksempler på succesfulde socialøkonomiske virksomheder. Jeg håber vi får mulighed for at skrive lidt mere om flere af dem senere.
Desværre var det umuligt at nå at deltage i de mange spændende sessions og workshops på SEWF da de foregik sideløbende, men her følger et par highlights fra de aktiviteter jeg nåede at deltage i.

 

Dag 1
Master Class – Young Talents Programme
Jeg startede formiddagen med at snige mig ind ind til en af de Masterclasses som kørte under Young Talent programmet. Social Enterprises Institute fra Canada havde sponsoreret denne og de 4 andre Masterclasses, der blev afholdt under SEWF18.
Til Masterclassen oplevede jeg: Kelly Andrews, der opgav en lovende professionel fodboldkarriere at staret Vi-Abillity. Hun har bl.a. spillet på landsholdet for Wales og på klubhold for Arsenal og Liverpool. Vi-Ability Educational Programme arbejder sammen med unge udsatte for at til at hjælpe mindre fodboldklubber, der har økonomiske problemer. De hjælper klubberne med kompetence og forretningsudvikling, så de kan blive bæredygtige og blomstrende samlingssteder for lokalsamfundet. I processen udvikler de unge også deres kompetencer og styrker deres muligheder for senere at få et job. Det sker bl.a. gennem programmet More Than a Club.
Læs mere om Vi-Abillity på: www.vi-ability.org og om programmet More Than a Club på: morethanaclub.ie.
Kelly er en rigtig iværksætter, så hun har nu for et par år siden trukket sig ud af Vi-Ability for at stifte endnu en socialøkonomisk virksomhed The Goodwash Company, som hun i dag er direktør for. The Goodwash Company sælger naturlige shampoo og plejeprodukter af meget høj kvalitet. Virksomheden donerer 100% af overskuddet til lokale projekter i Wales, som kan forbedre menneskers liv og øge dyrevelfærd. Læs mere om Good Wash Compay på: goodwash.co.uk

 

Andres Morales, der er medstifter og administrerende direktør for Minca Ventures Ltd og Living in Minca og doktor i socialøkonomiske virksomheder og social- og solidaritets-økonomi. Han har international erfaring, fra arbejde som både forsker og konsulent i mere end 40 lande. Udover sit empiriske arbejde har Andres udgivet flere forskningsværker, her i blandt tidsskrifter og bøger. Han har også designet og og gennemført et MOOC (Massive Open Online Course) om socialøkonomiske virksomheder, der har haft mere end 40.000 deltagere i 180 lande. Læs mere om Minca Ventures Ltd og Living in Minca på: www.livinginminca.org/minca-ventures 

 

Alastair Wilson, der er administrerende direktør for School for Social Entrepreneurs (SSE). SSE hjælper hvert år mere end 1.000 mennesker med at lære hvordan de omdanner deres lokalsamfund og hjælpe mennesker i nød. Det sker gennem 11 lokale afdelinger i Storbritannien, Indien og Canada. SSE kører kurser, der udstyre sociale iværksættere og socialøkonomiske virksomheder med de færdigheder og det netværk, der er nødvendige for at skabe varig ændring. SSE hjælper dem også mad at skaffe finansiering og med vejledning. Alastair har også skabt Match Trading, der er en ny form for tilskudsmidler, der er udviklet af Han blev oprindeligt involveret i SSE, som studerende på det allerførste hold af sociale iværksættere, som SSE havde tilbage i 1997 i London.
Mere om SSE på www.the-sse.org

The Social Shift

Efter Masterclassen blev filmen The Social Shift vist.
The social Shift er en 120 minutters dokumentar om virksomheder, der arbejder for det fælles bedste (common good). I filmen kører fire unge 8500 kilometer gennem Canada og Interviewer over 50 mennesker i 14 byer og 9 provinser i løbet af 6 uger. Filmen blev præsenteret af Joseph Huyer fra Social Enterprise Institute (Canada). Det var en utrolig inspirerende dokumentar, fuld af gode eksempler på socialøkonomiske virksomheder projekter fra hele Canada. Joseph fortalte selv at det gennem arbejdet med filmen var gået op for ham at sociaøkonomiske virksomheder ikke er et navne ord det er et verbum “Social Enterprise is not a noun it is a verb!!”
Nogen af de virksomheder og initiativer der optræder i filmen er bl.a. Ember Staffing Solusions, Safe on Meat, Luna Pads, Common Good Lienin, CCEDNET, Inspire Nunavut, Furniture Bank, Insertech, Afishionado, Stone Heart Backery og Made with Local. SED vil forsøge at få filmen til Danmark på et tidspunkt.
Læs mere om The Social Shift på: www.thesocialshift.ca

SEWF2018 opening

Efter formiddagens program var der officiel åbning af Social Enterprise World Forum 2018, der ud over et brag af et sækkepibe band - Clanedonia – bød på en en række officielle talere bl.a. Edinburghs borgmester og ministre fra det skotske parlament.

 

Til eftermiddagssessionen ”The Best of Social Enterprise: Overcoming Challenges, Changing Lives” blev der præsenteret tre spændende eksempler på socialøkonomiske virksomheder.
Direktør Mike Curtin fra DC Central Kitchen i USA, fortalte om virksomheden som er USA´s første og førende folkekøkken. Virksomheden bekæmper sult på en anderledes måde ved at oplære arbejdsløse voksne til en karriere inden for madlavning og derefter ansætte flere af dem til at forberede de 3 millioner måltider, som virksomheden leverer til hjemløse lejre, skoler og nonprofit organisationer hvert år.
DC Central Kitchen forhindrer også spild af millioner af kilo af næringsrig mad, udvider adgangen til sunde, lokale fødevarer i byområder, der har dårlig adgang til sunde fødevarer. Virksomheden arbejder også for at sin model nationalt gennem strategiske partnerskaber med gymnasier og universiteter. I 2017 omsatte DC Central Kitchen for 9 millioner dollars. Mike Curtin har modtaget flere priser for sit arbejde for DC Central Kitchen
Læs mere om DC Central Kitchen på: dccentralkitchen.org

 

Helianti Hilman fortalte om virksomheden Javara. Helianti er oprindelig advokat og rådgiver for den indonesiske regering omkring international udvikling. JAVARA er en af Indonesiens førende leverandører af kunsthåndværk. Virksomheden arbejder på tværs af landbrugs-værdikæder fra produktion til distribution for at bevare biodiversiteten og bringe økologiske produkter fra indonesiske lokalsamfund ud til et bredere markeder. Ved at gøre dette hjælper virksomheden landmændene med at rykke op i værdikæden og få den en indkomst, der kan hjælpe dem ud af fattigdom.
Læs mere om Javara på: www.javara.co.id

 

David Duke, der er stifter og direktør for Street Soccer Scotland, fortalte at virksomheden anvenderfodbold til at skabe positiv social forandring for socialt udsatte voksne og unge. Davis har også for nyligt startet Change Centre Scotland, en ny socialøkonomisk virksomhed, som skal afhjælpe hjemløshed ved at skabe centre for personlig udvikling og oplæring i at klare sig selv. David har modtaget flere priser for sit arbejde bl.a. The Sunday Times Change Maker of the Year and i 2016 og som CNN Hero.
Læs mere om Street Soccer Scotland på: www.streetsoccerscotland.org

 

Livestream fra åbningsceremonien og eftermiddagssessionen ”The Best of Social Enterprise: Overcoming Challenges, Changing kan ses på linket her

 

Sidst på eftermiddagen blev der ved plenum sessionen ”Raising Social Enterprise Awareness to the Next Level” diskuteret, hvordan vi som sektor kan skabe initiativer, der øger bevidstheden om socialøkonomiske virksomheder, så vi kan vi nå offentligheden og så virksomhederne får langt større impact.
Ordstyre for sessionen Karen Lynch fra Belu Water, nævnte at Social Enterprise UK (SEUK) bl.a. har startet kampagnen Buy Social, der hvert år sætter fokus på de varer som socialøkonomiske virksomheder sælger og, hvordan man som forbruger kan gøre en forskel ved at købe ind hos socialøkonomiske virksomheder.
SEUK står også bag Buy Social Corporate Challenge, hvor en gruppe at store traditionelle virksomheder samlet har forpligtiget sig til at købe ind for en milliard pund (8,3 millioner kr. ) hos socialøkonomiske virksomheder inden 2020. Det er verdens første program af sin art og inkluderer virksomheder som Amey, Johnson & Johnson, PwC, Robertson Group, Santander, Wates Group and Zurich samt Linklaters, Mace og BP.

 

Der var oplæg af: 
Amanda Kiessel fra Good Market på Sri Lanka 
Ben Gleisner fra Concious Consumers på New Zealand
Karen Yu fra Legislative Yuan på Taiwan  
David LePage fra Accelerating Social Impact  .
David er også formand for SEWF.

 

Den sene eftermiddagssession Raising Social Enterprise Awareness to the Next Level kan ses på linket her 

SEWF 2018

Dag 2
Formiddagen bød på en virkeligt spændende plenum session ”Corporate Social Challenges - a new era of commercial/social collaboration”, hvor man kunne høre indlæg fra indkøbscheferne hos Johnson & Johnson og PwC, som begge gav tips til hvordan socialøkonomiske virksomheder kan gøre mere for at få traditionelle virksomheder som kunder.
Blandt nogen af hovedpointerne var, at der mangler store socialøkonomiske virksomheder, som kan levere stabilt i de mængder som store virksomheder har brug for. Samtidig understregede indkøbscheferne at det er vigtigt at man som socialøkonomisk virksomhed sætter sig ind i det sociale værdigrundlaget og CSR strategien hos den traditionelle virksomhed man ønsker at sælge til og så taler ind i den.

 

Et meget interessant indlæg kom fra Phillip Ullmann såkaldt Cheef energizer hos Cordant group, der fortalte om baggrunden for at Cordant sidste år blev omdannet til socialøkonomisk virksomhed. Cordant er Englands næst største rekruteringsbureau med 120.000 ansatte og en omsætning på 850 millioner pund (7,1, milliarder kr.). Virksomheden er dermed også Englands største socialøkonomiske virksomhed. I forbindelse med overgangen til socialøkonomisk virksomhed har Cordant Group, der er en familieejet virksomhed, låst størrelsen af det overskud der kan betales til aktionerer til et fast maksimalt beløb årligt ligesom man har indført loft over direktørers løn, så den ikke kan overstige 20 gange den lavest lønnede i virksomheden. (hvis den lavest lønnede f.eks. tjener 200.000 kr. kan direktøren maksimalt tjene 4 millioner) Phillip Ullmann har i forbindelse med omdannelsen oplevet en enorm interesse for at høre om Cordants erfaringer. Han har således holdt en række oplæg og deltaget i debatter det seneste års tid. Han håber også at Cordants skridt kan inspirere andre virksomheder til at gøre det samme. For som han siger, hvis ikke virksomheder drives etisk og bidrager til samfundet og er med til at gøre det bedre, hvad skal vi så med dem. En bemærkelsesværdig kommentar fra ham var også ”..At man ikke behøver at være stor for at skabe impact og forandre verden – hvis man kan forandre et liv til det bedre har man været med til at forandre verden”

Tebita Ambulances
Kibret Abebe fra Tebita Ambulance 

 

I den anden formiddagssession som jeg deltog i ”The best of social enterprise - overcoming challenges, changing lives” blev der præsenteret to spændende eksempler på soicaløkonomiske virksomheder i Etiopien, der er næste års vært for SEWF.
Kibret Abebe, der er direktør for den socialøkonomiske virksomhed Tebita Ambulance, fortalte om virksomheden, der er Etiopiens første ambulancevirksomhed og hjemmehørende i Addis Ababa. Der er akut mangel på ambulancer og på viden om førstehjælp i Etiopien, hvilket betyder at mange af de mennesker der kommer ud for alvorlige trafikuheld ikke overlever det eller får langvarige skadevirkninger. Det er baggrunden for at Kibret i 2008 solgte sit hus og startede Tebita Ambulances i 2008. Virksomheden, der i dag råder over 13 ambulancer, har behandlet mere end 65.000 mennesker og oplært 45.000 i grundlæggende førstehjælp. Samtidig er virksomheden med til at skabe hårdt tiltrængt beskæftigelse for masser af mennesker i Etiopien.
Læs mere om Tebita Ambulances: på tebitaambulance.com

 

Herefter fortalte Stifte Bruktawit Tigabu om de to initiativer hun er stifter og leder af - Whiz Kids og Tibeb Girls. Bruktawit startede sammen med sin mand Etiopiens første undervisnings TVprogram for skoleelever -Whiz Kids Workshop i 2005 (WKW). Ud over TV-programmet har Brukty udviklet tre tv-serier til unge med uddannelsesformål: ”Little Investigators” en videnskabsfokuseret serie og ”Involve Me”, der er reality-serie med et minuts kreative kortfilm skabt af underprivilegerede unge. Det er den første af sin art, og den er med til at give børn en stemme. ”Tibeb Girls”, der er en ny animationsserie om tre etiopiske unge superhelte, der tager publikum med på en sjov, fantasifuld og uddannelsesmæssig rejse. Heltinderne hjælper unge piger med at forstå og løse de udfordringer og kampe, de står over for hver dag. Med sin indsats forsøger Bruktawit at hjælpe børn med at komme tilbage i skole og fastholde deres skolegang.
Læs mere om  Whiz Kids Workshop på: www.whizkidsworkshop.com
Læs mere om Tibeb Girls på: www.whizkidsworkshop.com/projects/tibeb-girls

 

Se hele plenum session ”Corporate Social Challenges - a new era of commercial/social collaboration” og The best of social enterprise - overcoming challenges, changing lives her 

 

Non-traditional business models - rapid fire round focussing on innovators and disruptors Dette plenum bød på en række spændende forretningsmodeller, som alle har været den første af sin art eller er unike inden for deres økonomiske sektor.
Jeg kan ikke desværre kan nå at beskrive dem alle i detaljer her. Men der er links til de enkelte virksomheder herunder, så man selv kan læse mere:

 

Alisdair Clements, INCH Architecture+Design (Scotland) 
Marcia Nozick, EMBERS (Canada) 
Jaison Hoernel, Good Cycles (Australia)  
Darcy Wood, Aki Energy (Canada) 
Karina Macleod, Senscot Legal (Scotland)
Dave Linton, Madlug (Northern Ireland)
Ayatam Simeneh, Beautiful Minds (Ethiopia)
Sebastian Rocca, Micro Rainbow International (UK)

 

Jeg vil dog lige slå ned på Madlug, som sælger ryksække efter en ”buy one give one model”. De er ca 90.000 anbragte børn i Nordirland og mange af dem må flytte mange gange i løbet af kort tid ofte med deres få ejendele i en sort plasticpose. For at give børnene værdigheden tilbage og gøre flytningerne lettere, giver Madlug ryksække til dem. Madlug´s mål er at have givet 30.000 ryksække væk til anbragte børn inde sommeren 2019.

 

Using impact data to build brand credibility and sustainable growth
Denne session handlede om vigtigheden af at socialøkonomiske virksomheder har et godt datamateriale og indsigt i deres impact. Det kan gøre en stor forskel i forhold til deres evne til at udvikle den forretningsmæssige del af virksomheden.
Der var oplæg af:
Karen Lynch, Belu Water (England)
SED har tidligere skrevet om Belu Water – læs mere her 
Belu udgiver årligt en omfattende impact rapport og anvender ud over hårde fakta i tal (hvor mange og hvor meget ) storrytelling til at beskrive deres effekt på mennesker.

 

Mick Jackson, WildHearts 
WildHearts Group er en portefølje af virksomheder, der gennem deres aktiviteter og overskud skaber globale sociale forandring. Organisationen har bl.a. en kontorartikel virksomhed og en virksomhed som håndterer dokumenter for virksomheder. Overskuddet fra disse virksomheder går for at skabe positive forandringer i menneskers liv lokalt og globalt. Overskuddet går bl.a. til at finansiere WildHearts Micro-Tyco program for unge, er et månedslangt iværksætteruddannelsesprogram, der give kompetencer til at eksperimentere med at starte og drive en basis forretning i et sikkert 'mikro' miljø. Til dato har 45.000 unge i 25 lande deltaget i WildHearts Groups Micro-Tyco program. WildHearts Groups gør meget ud af at beskrive deres impact på hjemmesiden og udgiver en omfattende impact rapport.

 

Jeg spurgte panelet om de afrapporterede på impact i forhold til verdensmålene. Det gør WildHearts og finder det utroligt vigtigt at gøre netop det da de er så globalt engagerede. Mens Belu koncentrere sig om anskueliggøre effekt for englændere og her mente Karen Lynch ikke at verdensmålene endnu er så alment kendte, at det giver mening for Belu at anvende dem ifht. at beskrive virksomhedens impact (Scotland)

 

Carrie McKellogg, REDF (USA) REDF (The Roberts Enterprise Development Fund) REDF er den eneste velgørende organisation i USA, der udelukkende investerer i socialøkonomiske virksomheder med fokus på beskæftigelse. Organisationen rådgiver og forbinder dem, og hjælper dem med at måle effekt, så de kan vokse og servicere flere mennesker.
Missionen for REDF er klar: At skabe job - for millioner af mennesker, der ikke kan få arbejde på grund af hjemløshed, fængsling, psykiske problemer, stofmisbrug eller begrænset uddannelse.
REDF gør meget ud af at formidle organisationens impact både via tal og via storrytelling.

 

Tech for good
Dette plenum bød på en række spændende eksempler på socialøkonomiske virksomheder, som skaber stor social effekt gennem technologi: Howard Weinstein, Solar Ear (Canada)
Ray Coyle, Auticon (UK) 
Nicole Geller, Digital Superheroes Academy (Thailand)
Carolina Andrade, Social Good Brazil 

 

Jeg synes specielt Solar Ear var et interessant eksempel virksomheden skaber mulighed for at folk med nedsat hørelse i Ulandene kan købe billige hørerapparater med soldrevne batterier. Da det ofte er umuligt at købe baterier til høreapparater i udkantsområder i Ulandene er Det er meget svær Der er ca. 600 millioner mennesker med forskellige typer hørelidelser i verden. Pga. mange af dem bor i Ulandene, så der er stort behov for at gøre noget. 

 

Se hele plenum diskussionen Tech for Good her 

 

Dag 3
The Collaborative Economy and the Future of Business Dette plenum så på, hvordan fremtidens virksomheder kan se ud i en anderledes økonomi, som bygger mere på samarbejde.
Paneldeltagerne var:

Indy Johar fra Dark Matter Labs.
Han har bl.a. startet flere Impact Hubs for socialøkonomiske virksomheder i England.
Dai Powell, administrerende direktør i HCT Group, stor engelsk socialøkonomisk transportvirksomhed. 

Jan Owen fra Foundation for Young Australians 
Faraz Khan fra Seed Ventures 

 

Nogen af pointerne fra dette plenum var bl.a., at der er sket en stor udvikling i den måde vi opfatter virksomhedsdrift i den kapitalistiske økonomi, og specielt blandt unge er der væsentligt større interesse for, hvordan man tilfører værdi til fællesskabet end for, hvordan man udtrækker værdi fra fællesskabet. Det tyder godt for udviklingen af fremtidens virksomheder.
Jan Owen nævnte at der er sket en stor udvikling i forståelsen af begrebet ”Colaborative Economy”. Da man for 10 år siden spurgte deltagere i Davos, hvad det betød, ar der kun 2% der kunne svare på det. I dag er der mere end 20 forskellige under begreber og definitioner der beskriver den nye økonomi – lige fra Platform Economy , peer to peer economy, sharing economy osv. osv.
Det blev også nævnt at i forhold til interesse for udkommet af investeringer, er der sket en stor forandring de seneste år Indy Johar stillede spørgsmål ved om socialøkonomiske virksomheder gør nok, i forhold til de enorme problemer, som verden står overfor nu og den nærmeste fremtid. Ifølge ham skal sektoren rykke sammen og øge impacten betragteligt. Der blev bl.a. påpeget, at der er behov for flere storskala socialøkonomiske virksomheder for at øge impacten og for en større diversitet af virksomheder.
Dai Powell nævnte bl.a. at HCT i de seneste år har fået henvendelser fra et utal af unge, der ønsker at gøre en forskel at (do good). Og han nævnte også at en af de ting socialøkonomiske virksomheder kan gøre for at skabe en mere bæredygtig fremtid at tage markedsandele og samtidig drive deres virksomheder etisk. Det gør indtryk på de traditionelle virksomheder og kan få dem til at skifte værdisæt. HCT har selv udvidet deres markedsandel gennem de seneste år ved at købe to traditionelle virksomheder og lave dem om til socialøkonomise virksomheder.

 

Dette plenum bød på mange flere spændende input, så det er bestemt værd at se livestream fra plenum´et her 

 

SEWF sluttede som det begyndte med traditionel skotsk sækkepibe musik. Herefter blev stafetten traditionen tro givet videre til næste års vært, der er Addis Ababa i Etiopien. I 2019 finder SEWF sted fra 23.-25. oktober.
Læs mere om SEWF2019 på www.sewf2019.org

 

Om SEWF
SEWF blev startet i 2008, med en konferencen i Edinburgh ud fra et ønske om at styrke det internationale samarbejde mellem aktører der arbejder med socialøkonomiske virksomheder og at lærer fra hinanden. Siden 2008 har konferencen været afholdt i lande i alle verdensdele og er i 2018 vendt tilbage til Edinburgh. På grund af den effekt konferencen har haft på de lande, hvor SEWF er blevet afholdt, er organisationen er gået fra at blot være organisator af ramme for at afholde det årlige forum til også af være med til at katalysator for den internationale udvikling af socialøkonomiske virksomheder.
Læs mere om SEWF´s historie på: sewfonline.com/our-history 

Sociale Entreprenører i Danmark (SED)| Tlf. 40 11 86 40 | Email: mail@socialeentreprenorer.dk | CVR-nr. 34147981