Ny Guide til at måle social værdiskabelseVis hvordan I skaber værdi for mennesker

 

Vækstcenter for socialøkonomiske virksomheder udviklet en ny guide til der kan bruges af socialøkonomiske virksomheder, som arbejder med mennesker i forskellige forløb til at dokumentere den sociale værdi de skaber.

 

 

Det er vigtigt at socialøkonomiske virksomheder kan dokumentere den værdi, de skaber, og derfor skal de lære at måle på effekten af de indsatser, de yder over for deres brugere. Det nye værktøj kan bruges til at måle, dokumentere og følge op når en socialøkonomisk virksomhed, som fx arbejder med at få unge ledige videre i enten job eller uddannelse ønsker at finde ud af om de har skabt succes eller værdi i indsatsen.

 

Ifølge Isak Kornerup Houe fra Vækstcentret, der står bag udviklingen af guiden, har en stor del af projektet været at gennemføre vejledningsforløb og workshops, hvor virksomhederne får hjælp til at arbejde konkret med, hvilken værdi de skaber, og hvordan de kan nå frem til at måle og følge op på den.
Omdrejningspunktet i guiden er fem skridt eller punkter, som virksomheden skal arbejde sig igennem for at skabe den forandring, der sikrer, at de er skarpe på, hvor og hvordan de skaber social værdi.

 

Det er vigtigt at måle indsatsen, dels fordi de kunder, som køber indsatser, for eksempel kommuner, vil vide, hvad de får for pengene. Men også fordi de socialøkonomiske virksomheder selv ønsker at måle, dokumentere og følge op på deres resultater, så de kan videreudvikle deres indsatser og dermed forretningsgrundlag.

 

Læs mere: Klik her!

 

Download ”Vis hvordan I skaber værdi for mennesker. Guide til udarbejdelse af forandringsteori”: Klik her!

 

Se også arbejdsark til guiden: Klik her! 

Sociale Entreprenører i Danmark (SED)| Tlf. 40 11 86 40 | Email: mail@socialeentreprenorer.dk | CVR-nr. 34147981