Ny guide til at hjælpe organisationer med at måle deres sociale værdi 

 

The SROI Network (som snart skifter navn til ”Social Value UK”) har netop lanceret guiden ”Starting out on Social Return on Investment, A guide to SROI – for anyone who isn’t sure how to begin.”

 

Guiden er tænkt som en støtte til mennesker, der vil i gang med at måle den sociale værdi deres organisation skaber vha. SROI metoden men ikke ved, hvordan de skal komme i gang.
Den kan også anvendes af organisationer, der er i gang med at anvende SROI, men gerne vil gå dybere med metoden.
Der er tale om et online selv-evalueringself værktøj, som er udviklet af The SROI Network i samarbejde med Hall Aitken for at hjælpe brugere med at bedømme deres evalueringspraksis. Værktøjet er sammensat af et 7 trinds spørgeskema, og resultaterne vises som et såkaldt Spider Chart, der illustrere områder med styrker og områder, hvor organisationen kan forbedre sin indsats.

 

Der er allerede oprettet over 100 brugere, som ønsker at anvende værktøjet, og i følge Jeremy Nicholls fra the SROI Network er værktøjet uvurderligt for enhver, som vil kigge nærmere på hvor fair og transparent deres evaluerings-, måle og revisionspraksis er.
Samtidig mener han, at værktøjet er let at anvende og kan give en et praktisk overblik over, hvor man kan forbedre sin evelueringspraksis i fremtiden.

 

Hvis man allerede er erfaren evaluator og allerede har forståelse for Cost-benefit analyser er værktøjet måske lidt for grundlæggende.
I så fald vil man få mere ud af at gå direkte i gang med ”Guide to Social Return on Investment” i stedet for.

 

Download værktøjet her 

Sociale Entreprenører i Danmark (SED)| Tlf. 40 11 86 40 | Email: mail@socialeentreprenorer.dk | CVR-nr. 34147981