Ny EU-standard til at måle socialøkonomiske virksomheders sociale effekt

 

EU-Kommissionen har netop udgivet en ny standard, der skal gøre det nemmere for socialøkonomiske virksomheder af alle størrelser at måle og vise deres sociale effekt bl.a. i forhold til partnere, investorer og offentlige institutioner, som yder dem støtte.

 

Standarderne, som optræder i rapporten ”Proposed Approaches to Social Impact Measurement in European Commission legislation and in practice relating to: EuSEFs and the EaSI” , skal hjælpe og stille europæiske socialøkonomiske virksomheder bedre i forhold til at få finansiering fra European Social Entrepreneurship Funds (EuSEF) og det nye ”Employment and Social Innovation programme (EaSI)”.

 

Rapporten, der er godkendt af EU-Kommisionens ekspertgruppe for Socialt entreprenørskab (GECES), viste at det ikke var muligt udarbejde et sæt indikatorer efter stramme rammer og en top-down tilgang for at måle social effekt i alle tilfælde.
I stedet forslår rapporten en standard for måling af social effekt i 5 trin, som er fleksibel nok til at kunne tilpasses til de behov, som meget forskellige typer af socialøkonomiske virksomheder har.

 

Behovet for en standard til at måle social effekt er vigtig i forhold til at opnå finansiering:
EaSI programmet angiver at socialøkonomiske virksomheder skal kunne vise, at de har fokus på at opnå målbare, positiv social eller samfundsmæssig effekt for at kunne opnå støtte.
Den nye EuSEFs (European Social Entrepreneurship Funds) kræver også at socialøkonomiske virksomheder, som søger om støtte, skal måle deres sociale effekt.

 

Udviklingen af standarden er også tænkt som en hjælp for at undgå dobbeltarbejde og udgifter pga. det faktum, at der er flere forskellige tilgange, ligesom det også skal være med til at fremme best practice i det hurtigt voksende felt for social effekt måling.

 

Læs mere: Klik her! 

 

Kilde: Euclid 

Sociale Entreprenører i Danmark (SED)| Tlf. 40 11 86 40 | Email: mail@socialeentreprenorer.dk | CVR-nr. 34147981