hiSbe - engelsk supermarked styrker den lokale økonomi

 

04.12.2017

 

hiSbe er et socialøkonomisk supermarked i Brighton i England, som arbejder for at styrke lokale producenter og den lokale økonomi ved at føre lokalt producerede varer frem for varer fra store internationale virksomheder og brands. 


hiSbe

 

Virksomheden er stiftet i 2013 af søstrene Amy og Ruth Anslow og deres ven Jack Simmonds, med ønsket om at lave en ”supermarkedsrevolution”.
hiSbe står for ”how it should be” og virksomheden vil gerne være med til at udfordre og transformerere den traditionelle struktur i detailsektoren ved at afstå fra at føre varer fra store multinatioale virksomheder og brands men derimod at fokusere på små lokale producenter.
Virkosomhedens politik omkrign f.eks. frugt og grønt er, at det skal være lokalt produceret , hvor det er muligt. Og hvor det ikke er muligt f.eks. for citrusfrugt og bananers vedkommende, skal varerne være økologiske, og det skal være 100% transparant, hvor de kommer fra.

 

Virksomheden er funderet på en socialøkonomisk model, hvor 68 pence af hvert pund går til leverandøren, og 50 pence af hvert pund forbliver i butikkens hjemsogn, altså Sussex. Det betyder at hiSbe kan hjælpe lokale landmænd, producenter og brands med at opbygge deres egen virksomhed, og samtidig skabe en opadgående spiral af fremgang og velstand i regionen.

 

Før hun startede hiSbe arbejde Ruth i store fødevarer virksomheder som Unilever og Sara Lee, hvor hun bl.a. var med til at styre lagerføring i supermarkeder. Her så hun masser af eksempler på, hvordan storindustrien misbruger både fødevarersystemet, mennesker og dyr og grundlæggende behandler jord og fødevarer dårligt.
Ifølge hende står der masser af forarbejdede varer på hylderne i supermarkeder, som ikke har megen berettigelse rent ernæringsmæssigt.
Men ligesom der er dårlige historier, er der også gode. Der er masser af mennesker, som skaber et produkt og brand, fordi de holder af det de gør. Der er masser af landmænd som opdrætter dyr og producerer fødevarer, fordi de kan lide det, og fordi de ønsker at producere fødevarer, som er gode for mennesker.

 

Efter at være startet på baggrund af en crowdfunding kampagne og et stort lokalt engagement, har hiSbe fået opbygget en stor kundekreds i Brighton og Sussex regionen, og nu går virksomheden efter en betydelig udvidelse.
Virksomheden arbejder i øjeblikket på at åbne en butik nummer to i en tidligere Tesco dagligvarer butik i Brighton. Målet er at starte et kollektiv af 10 butikker i Sussex indenfor de nærmeste fem år. Herefter planlægger hiSbe at lancere modellen i andre dele af England, ved hjælpe lokalsamfund med at starte butikker med de samme grundlæggende værdier. Alt sammen for at udfordre de multinationale producenters monopollignende magt og genskabe den lokale økonomi.

 

Den store ambition er at skabe en national kæde over de næste 30 år – en kæde der består af regionale klynger af butikker, som er uafhængige af hinanden og grundlæggende eksistere for at tjene den lokale økonomi.


Udover at køre hiSbe tilbyder de tre indehavere også coaching til iværksættere, der forsøger at starte nye socialt ansvarlige virksomheder.

 

Læs mere om hiSbe på: hisbe.co.uk

 

Kilde: Jaded 

 

Fotos: from hiSbe´s webpage

Sociale Entreprenører i Danmark (SED)| Tlf. 40 11 86 40 | Email: mail@socialeentreprenorer.dk | CVR-nr. 34147981