Gloucester Services

 

Gloucester Services er Englands første motorvejsservice, som donerer en procentdel af sit overskud til at fremme lokal beskæftigelse, jobtræning og lokale fællesskaber og sociale initiativer. Det sker via en socialøkonomisk fond Gloucestershire Gateway Trust.

 

Partnerskabet mellem Westmorland Family og Gloucestershire Gateway Trust er et godt eksempel på, at når virksomheder og velgørende organisationer arbejder sammen, kan de nogen gange skabe større værdi, end de hver især ville kunne skabe på egen hånd.
Det sker i høj grad, fordi man har gjort det velgørende mål til en direkte del af virksomhedens målsætning og ambitioner. At gøre lokalsamfund og fællesskaber mere robuste og at gøre mennesker mere arbejdsparate er således et mål for både den velgørende organisation og virksomheden. Partnerskabet er også et eksempel på en socialøkonomisk model, der skaber social værdi lokalt i stor skala.

 

Ideen om at skabe en motorvejsservice ved M5 (Motorvej i Sydvestengland mellem London og South Wales), som ikke bare kunne skabe lokale jobs, men også sørge for en bæredygtig indkomst, der kunne hjælpe lokale fællesskaber og initiativer med at blomstre fik, direktør for Gloucestershire Gateway Trust, Mark Gale, allerede i 1994.
Den store motorvejsservice operatør Roadchef www.roadchef.com, som driver mere end 30 motorvejsservice i England ansøgte i 1994 forgæves om at få lov til at bygge en motorvejsservice i Gloucester, hvilket skabte meget stor lokal modstand, men Mark Gale så det som en mulighed.
28 millioner biler med 40 millioner mennesker kørte ind i den ene ende af Glouchestershire og ud af den anden på M5 - uden at lokalsamfundet fik noget ud af det. Og motorvejen blev bare set som et problem, som kun bidrog med forurening, trafikkøer og støj. 
Mark begyndte derfor at udvikle ideen om en motorvejsservice, der kunne tage miljøhensyn, skabe lokale arbejdspladser i høj grad for udsatte, sælge lokale fødevarer og produkter. På den måde kunne det problem, som motorvejen udgjorde i manges øjne omsættes til et aktiv for lokalsamfundet.

 

Flere landbrug i Gloucestershire havde lidt stor skade i forbindelse med Mund og Klovsyge epidemien i 2002 og 2003 og det samme havde turismen i området. Derfor var der også flere lokale foreninger og organisationer, som gik med tanker om, hvordan man kunne styrke og løfte de lokale fødevareproducenter igen.
Det faldt fint i tråd med ideen om at lave en anderledes motorvejservice i Glouchester.
Som følge heraf blev Gloucestershire Gateway Trust stiftet i 2007 af en gruppe ledende lokale forretningsfolk og sociale entreprenører for at realisere projektet. 


Projektet var på det tidspunkt uden penge, kontor eller jord til at realisere projektet på. Heldigvis troede et par større fonde på Summerfield Charitable Trust og Tudor Trust. Summerfield Charitable Trust sørgede betalte for et jordområde til projektet og Tudor Trust finansierede organisationen Gloucestershire Gateway Trust og gav penge til at udvikle projektet.
Projektet har også modtaget støtte Gloucestershire Community Foundation, Henry Smith Charity og Lankelly Chase charity.

 

Projektet manglede dog stadig en professionel operatør, som kunne være med til at realisere og drive motorvejsservicen.
Siden 1993 har det ifølge engelsk lovgivning været muligt for private virksomheder at starte og drive motorvejsservices, det har udviklet sig til at tre store operatører Roadchef, Moto and Welcome Break sidder på 95% af alle motorvejsservices og nærmest har monopol på området.
I imidlertid havde familievirksomheden Westmorland Ltd drevet Tebay Services, en motorvejsservice ved M6 i Cumbrien (i det nordligere i England), som havde modtaget flere priser, og som også fokuserede på at tilbyde højkvalitets fødevare fra lokale producenter.
Westmorland Family var derfor den eneste motorvejsservices operatør, som delte projektets værdier og som man kunne forme et partnerskab med.

 

I partnerskab med Westmorland Ltd fremlagde Gloucestershire Gateway Trust i 2009 så forslaget til Gloucester Services, og efter 5 års hårdt arbejde kunne den nordlige motorvejsservice indvies i maj 2014. Året efter fulgte den sydlige motorvejsservice.

 

Samarbejdet er med til at sætte nye standarder for, hvordan virksomheder og velgørende organisationer kan samarbejde og er på den måde også med til at flyttet grænserne for sociale investeringer.

 

Det forventes at partnerskabet vil resultere i en donation til Gloucestershire Gateway Trust på 400.000 pund (ca. 4 millioner kr.) om året i de 20 år, man foreløbig har aftalt at modellen skal køre.
Allerede fra 2017 vil fonden kunne begynde at uddele støtte til lokale velgørende initiativer, socialøkonomiske virksomheder og sociale projekter.

 

Selvom mange i lokalbefolkningen i begyndelsen var imod projektet, har det efterhånden fået meget stor lokal opbakning – og faktisk er ”The Eco Service”, som stedet omtales af besøgende, blevet et utroligt populært udflugtssted for børnefamilier i lokalområdet. Og mange opsøger stedet, fordi der er et stort udbud af højkvalitets lokale fødevarer. Ikke lige noget man normalt forbinder med en motorvejsservice.

 

Gloucester Services er den første motorvejsservice af sin art - men forhåbentlig ikke den sidste. 

 

Fakta om M5 Gloucester Services:

- Det er det første partnerskab af sin art i England mellem en stor familieejet virksomhed og en velgørende organisation.
- Projektet har skabt omkring 400 permanente lokale jobs til lokale beboere.
- Projektet samarbejder med 130 lokale producenter, som enten sælger deres produkter i Gloucester Services Farmshop, slagter- eller fiskeforretninger, cafe-, mad- eller livsstilsboder. Der er tale og højkvalitets fødevarer (mange økologiske) og håndværk. 
- Projektet har skabt øget opmærksomhed om lokale fællesskaber og velgørenheds initiativer.
- I nærmeste fremtid planlægger man at anlægge grøntsagsarealer, så man kan dyrke friske økologiske grøntsager til madboderne.

 

Læs mere på:
Gloucestershire Gateway Trust: www.gloucestershiregatewaytrust.org.uk

 

Gloucester Services: www.gloucesterservices.com

 

Gloucestershire Live: www.gloucestershirelive.co.uk

 

 

FOTOS:

 

Gloucester Services Mainbuilding
Selve hovedbygningen indeholder toiletfaciliteter, legerum til børn, Farmshop, slagter og fiskeforretning, café og madboder og et Quick Kitchen (man kalder det med vilje ikke for fast food). Der er taget størst muligt hensyn til, at byggeriet skal falde ind i det omgivne miljø. Og græstaget gør da også byggeriet næsten usynligt for de omgivende beboere. Den gule stenvæg der udgør facaden er en traditionel bygge form for området Cotswold – såkaldt ”dry stone walling”. Og i projektets ånd er den opført af tidligere indsatte.

Gloucester Services

Gloucester Services

Gloucester Services Kidsroom

Indenfor i hovedbygningen er der anvendt træ i mange sammenhænge. F.eks. er lysekronerne overskårne og udhulede træstammer (en halv meter i diameter) ligesom børnerummet har rent træ-interiør. Det samme gælder den udendørs legeplads.

Gloucester Services

Rummene er indbydende og hyggeligt indrettede. På bagsiden af bygningen er der en træ-terrasse og anlagt en lille sø, så gæsterne enten kan sidde ude med udsigt over sø og grønne arealer eller nyde udsigten indendørs i caféen.

Gloucester Services Farmshop

Bygningens Farmshop sælger højkvalitets fødevarer fra 130 lokale producenter heraf mange økologiske. Her er alt hvad hjertet begærer for fødevare-entusiaster lokalbrygget øl, drikkevarer, pies, patéer, pølser, chokolade, kiks, brød og kager samt forskellige håndværksprodukter.

Gloucester Services Information Point

Informationsstanderen som ligger på gangen ud mod toiletterne i bygningerne uddeler flere informations foldere end der uddeles fra hele Gloucestershires andre turistinformations steder.

 

 


Sociale Entreprenører i Danmark (SED)| Tlf. 40 11 86 40 | Email: mail@socialeentreprenorer.dk | CVR-nr. 34147981