Engelsk rapport om Crowdmatch

 

Rapporten ”Crowdmatch Challenge Insights into matched crowdfunding for small community groups in deprived areas” ser på, hvordan crowdmatch kan påvirke crowdfunding til lokale projekter i udsatte boligområder.

 

Kan crowdfunding være en bæredygtig måde at samle penge ind til lokalsamfunds projekter i udsatte boligområder og hvilken effekt har såkaldt ”match funding” på processen?
Matchfunding betyder, at man matcher de beløb som kommer ind via crowdfundingen med et tilsvarende beløb (dobbler op).

 

Rapporten bygger på erfaringer fra det engelske Community First Crowdmatch Challange programe, som har støttet lokale projekter i at lave et crowdfunding projekt. Der er tale om grupper, som tidligere har deltaget i det regeringsstøttede ”Community First programme”, hvor lokale paneler af frivillige har givet små tilskud til lokale projekter i udsatte boligområder.
Som en del af Crowdmatch Challenge programmet har disse paneler tilbudt de deltagende lokale projekter muligheden for at få matchet de beløb de kan samle ind via crowdfunding. Forskningsrapporten ser som nævnt på, om crowdfunding er en bæredygtig måde, hvorpå man kan skaffe penge til lokale projekter og i hvilken grad matchfunding påvirker processen. Rapporten slår bl.a. fast at crowdfunding ses som en troværdig mulighed til at skaffe miderler til lokale projekter og at den er specielt attraktiv for projekterne og deres støtter når donationer matches.

 

Bag Community First Crowdmatch Challenge og rapporten står bl.a. Nesta, Buzzbnk og the Community Development Foundation (CDF)  

 

Læs rapporten her 

Sociale Entreprenører i Danmark (SED)| Tlf. 40 11 86 40 | Email: mail@socialeentreprenorer.dk | CVR-nr. 34147981